FANDOM

Zenesarock 1.Szerkesztés

A Megfeszített hatalmas tavalyi sikerére való tekintettel az Ezer Székely Leány Napja szervezőbizottsága idén is Koltay Gábort kérte fel egy a Csíksomlyó Hegyéhez illő zenei mű megrendezésére – tudta meg hiteles forrásból az Erdély Ma. A Csíksomlyói Madonna körüli hitvilágra épülő alkotás zeneszerzője Koltay Gergely, a Kormorán együttes vezetője.
Néhány hete Koltay Gergely a Magyar Nemzet napilapnak azt nyilatkozta, hogy mostanában minden idejét a készülő új rockopera köti le. A zenemű munkacíme Babba Mária, és a Madonna, illetve a csíksomlyói búcsú történetét dolgozza fel. Várhatóan ugyanolyan monumentális lesz, mint a Megfeszített. A nagyszabású esemény magyarországi szervezője a Szabad Tér Kft.
Idén a rendezvény július elsején lesz.

Zenesarock 2.Szerkesztés

Koncerttel búcsúzott az óévtől a Kormorán, az együttes pénteken este a Körcsarnokban lépett fel. A koncertnek legújabb zenealbumuk címét adták: Magyarnak lenni hivatásunk. Koltay Gergellyel a Magyar Nemzet munkatársa még a koncert előtt beszélgetett. A régi slágerek mellett erről az új lemezről is terveztek eljátszani néhány dalt.
Koltay Gergely, a zenekar vezetője elmondja: az utóbbi időben minden évben megörvendeztették a közönséget egy új zenealbummal, 2002-ben a Táltosok fiai, 2003-ban A forrás felé, tavaly A lovak álma, az idén pedig a Magyarnak lenni hivatásunk című lemezük jelent meg, így lassan már el is várják tőlük, hogy minden esztendőben megjelenjen egy újabb CD. A Kormorán 2006-ban, alapításának 30. évfordulójához érkezik, ezt részben egy nagy koncerttel, részben pedig egy új zenealbummal ünneplik meg. A zenekar életében az elmúlt év legnagyobb eseménye kétségkívül az Egy csepp emberség Székelyföldért elnevezésű októberi segélykoncert volt, amelyet Koltay Gergely szervezett. A rendezvényen több mint tizenegyezren vettek részt, s összesen közel 23 millió forintot gyűjtöttek össze a bajba jutott erdélyieknek, az ebből vásárolt ajándékcsomagokat karácsonykor osztották ki. Az idei volt az egyik legszebb évünk a zenekar szempontjából – magyarázza Koltay Gergely, s fölidézi: nagyon sok helyre eljutottak, játszottak Felvidéken, Erdélyben, Délvidéken, Csíksomlyón pedig bemutatták rockoperájukat, a Megfeszítettet, ami különösen nagy örömöt jelentett számukra. Mivel ez az év a sok szépség mellett rengeteg munkát is rótt a zenekarra, januárban pihennek, nem adnak koncertet. Az év első hónapjaiban Koltay Gergelyt a készülő új rockopera köti le. A zeneműnek Babba Mária a munkacíme, s a csíksomlyói búcsú történetét dolgozza fel. Koltay Gergely szeretné, ha az Ezer székely leány találkozón bemutathatnák a rockoperát.

Kiss Eszter Veronika, Magyar Nemzet
(Az írás eredeti címe: A csodálatos Babba Mária)

music.huSzerkesztés

A Kormorán együttes a Körcsarnokban áll színpadra az év utolsó előtti napjának estéjén, december 30-án, ahol is Magyarnak lenni hivatásunk mottóval adnak koncertet. Az esemény különlegessége lesz, hogy a zenekarnak ezzel egyidőben jelenik meg legújabb albuma A székelyek szentje címmel, amelyet az év végén rögzítettek.
Az együttesnek több évtizede állandó rajongótábora van határon innen és túl, akik minden bizonnyal már nagyon várják az új szerzeményeket. Akik esetleg kevesebbet hallottak róluk, azoknak többek között azt fontos tudni, hogy a Kormoránt Koltay Gergely alapította 1976-ban. A magyarországi zenei életben egyedülállóan ötvözik a népzenét rock muzsikával. A rockzene ismert hangszerei mellett töröksípot, hegedűt, citerát, furulyákat is megszólaltatnak, ettől annyira egyedi és azonnal felismerhető a hangzásuk. Az együttes 1978 óta eljutott szinte minden európai országba, koncertezett a tengerentúlon és több albumuk meg is jelent ezekben az országokban. A zenekar koncertprogramján kívül számos egyéb albumot is készített énekeseknek, blues sztároknak, színészeknek, többek között Varga Miklósnak, Deák Bill Gyulának, Zalatnay Saroltának, Papadimitru Athinának, Benkő Péternek és Hegedűs D. Gézának. Több színpadi mű, opera, valamint filmzene jelzi a Kormorán sokszínűségét, amelynek mérföldkövei többek között A megfeszített, az Elektra mindörökké és a Honfoglalás. A Kormorán több évtizedes sikerét annak is köszönheti, hogy mindig megőrizte zenei stílusát, soha nem hagyták magukat sodortatni az éppen aktuális zenei áramlatokkal. Soha nem hagyták közömbösen őket a körülöttünk zajló események, emberi sorsok sem, hiszen nem volt olyan segély vagy jótékonysági koncert, amelyet ne vállaltak volna el. A legutóbbi, Budapest Sportarénában tartott, Egy csepp emberség elnevezésű koncert – ahol többmillió forintot sikerült összegyűjteni a székelyföldi árvízkárosultak részére - ötletatyja és fő szervezője is a zenekar alapítója, Koltay Gergely volt.

2005-12-21

Kormorán szilveszterSzerkesztés

Az év utolsó előtti napján vesz búcsút az esztendőtől a hazai etno-rock vezető zenekara, mely nemcsak évet búcsúztat, hanem újra is készül most megjelenő A székelyek szentje című lemezével.Koltay Gergelyék fennállásuk 20. évfordulóját ülik jövőre, ami újabb apropó az év végi nagykoncertre, és előrevetíti annak reményét, hogy továbbra sem lesz hiány Kormoránból. Ez idő alatt hosszú, ám mindvégig egyenes utat járt be az együttes, félreismerhetetlen hangzásukat mindenekelőtt a népi hangszerek biztosítják. Töröksíp, furulya, hegedű és citera lép sikeres házasságra a hagyományos rockzenekari összeállítással. Nevük olyan zenei mérföldkövekkel fonódott össze, mint az István, a király vagy a Honfoglalás.
Nem tudom azonban megállni, hogy ne tegyek megjegyzést a koncert mottójára: „Magyarnak lenni hivatásunk”. Csak remélni tudom, hogy a Körcsarnokban leginkább azt bizonyítják majd be, hogy hivatásuk mindenekfelett: a ZENE.

ErdélySzerkesztés

Bizonyára sokan emlékeznek még a 2003-as kézdivásárhelyi Õszi Sokadalomra, legfõképpen a Kormorán zenekar koncertje miatt, melyre a központi nagyszínpadon került sor. Koltay Gergely, a zenekar vezetõje akkor megígérte, visszatérnek még Háromszékre.
A tavaly még jártak mifelénk, egészen pontosan a helyhatósági választások zûrös ideje alatt, akkor a sepsiszentgyörgyiek és a barótiak lehettek gazdagabbak egy-egy koncertélménnyel, Kézdivásárhely azonban valahogy kimaradt a röpke turné stációi közül. Egy adott pillanatban néhány korábbról már jól ismert Kormorán plakát is kikerült a Vigadó ablakába, melyeket azonban be is kellett szedni másnap. A koncert elmaradt, sokan meg is sértõdtek, mint kisgyerek a megkésett Mikulásra, de szeptember 29-én, csütörtökön Koltayék törleszthetik az adósságot, mi több, a 30-i székelyudvarhelyi koncert után, október 2-án Sepsiszentgyörgyön is lesz Kormorán-buli! Korábban Csíkszereda is szerepelt a koncertturné programjában, de ez most már nem szerepel a zenekar honlapján.
Jövõre krisztusi korba lép a magyar népzenébõl táplálkozó rockzene talán legnagyobb népszerûségnek örvendõ képviselõje, mely nem is olyan régen védõszárnyai alá vette a stíluskövetõ baróti TransylMania zenekart is. Érdekes történet a Kormoráné, hiszen nem kevesebb, mint nyolc évig készítették elsõ lemezüket, az utóbbi években azonban belehúztak, évente már 3-4 korongot is piacra dobnak, melyek a megszokott magas színvonalon, mély tartalommal szólnak a zenebaráthoz. A mai kilencfõs felállás – Tóth Renáta, Géczi Erika, Zsoldos Tamás, Nagy László, Gáspár Álmos, Mr. Basary, Szûcs István, Szabó Miklós, Koltay Gergely – jelenti a Kormorán úgynevezett új korszakát, mely Koltay szerint 2000-ben kezdõdött, azóta a csapat nem változott, folyamatosan turnézik, és lemezeket készít „hittel, elkötelezettséggel, mondanivalóval, magyarságtudattal”.
Koltay Gergely fõiskolás évei alatt, valamikor a ’70-es évek elején ismerkedett meg Sebõ Ferenccel és a Sebõ Együttes zenéjével, mely eredeti népzenét játszott, és egyik fõ részese volt az akkortájt beinduló táncház-mozgalomnak is. A jelenség annyira magával ragadta a fuvolaszakos, a színészet és film iránt is érdeklõdõ Koltayt, hogy 1976 derekán megalapította a Kormoránnak keresztelt saját zenekarát, melynek stílusa – népzenei elemekkel tûzdelt rockzene, komoly tartalommal bíró dalszövegek – teljesen egyedinek hatott a magyarországi zenepalettán. Különbözõ nehézségek miatt elsõ lemezüket csak 1984-ben sikerült kiadni, de a siker nem váratott magára, s bár akkoriban elég nehéz volt kilépni az országból, a Kormorán eleget tett az egyre gyakoribb külföldi meghívásoknak is.
Számos koncertturné és jobbnál jobb lemezek jelzik a megtett utat, dalaik, szövegeik semmit sem vesztettek mondanivalójuk aktualitásából. „A szeretetrõl és a hitrõl énekelünk, hiszen ez a két legfontosabb dolog az ember életében”, nyilatkozta nemrég a Kormorán vezéregyénisége. „Hittel, elkötelezettséggel, mondanivalóval, magyarságtudattal zenélünk, és hiszem, ha ezek együtt vannak, tartalmas és szép dolgok születhetnek!”

„Lássuk, hol is vannak a vitézek?”Szerkesztés

Két újabb koncerttel lehettek tapasztaltabbak Kormorán-ügyben a háromszéki zenebarátok, Koltay Gergely és három évtizede mûködõ folk-rock társulata ugyanis jött, látott és meggyõzött.
Az élõ koncertek varázsa, mint tudjuk, semmilyen síkon nem hasonlítható össze az otthoni lemezhallgatással, ezért egy Kormorán koncert sem olyan, mint amikor fennkölt hangulatú estéken betesszük egy közös éneklés erejéig a Húzd a harangot címû tételt. Hátborzongató és kölcsönös varázsa tud lenni annak, amikor kilenc muzsikus õszintén próbálja érzéseit dalokba préselve elõadni teltház elõtt. Egyszóval bánhatja az, ki nem volt jelen (esetleg nem jutott be) a Kormorán kézdivásárhelyi vagy sepsiszentgyörgyi koncertjére.
A két és fél órás koncertmûsor alatt nagyjából az elmúlt harminc esztendõ legjobb terméseit próbálta összefoglalni a zenekar, a kezdeti Sebõ-s ízû nótáktól a jelenleg gyakorolt folk&roll-ig. Lelkesen, rutinnal fûzték egymásba közismert dalaikat, s nem maradt el a nagy meglepetés sem: a kézdivásárhelyi koncert ráadásában Deszke Otília, a Nagy Mózes Líceum IX. F osztályos diákja énekelhette el a Kell még egy szó-t.
Koltay Gergely zenekarvezetõ, aki ezúttal is felvállalta a dalok közti konferálást, igyekezett néhány fontos üzenetet közölni a háromszéki közönséggel. „A Kormorán zenekar magyaroknak zenél a magyarokról, függetlenül attól, hogy milyen rendezvényen vesz részt, függetlenül attól, határokon belül vagy kívül játszik. Legtöbb dalunk mondanivalója itt nálatok sokkal hangsúlyosabban juthat kifejezésre, mint Budapesten vagy környékén, üzenetüket igazán ti értitek meg”, jegyezte meg a zeneszerzõ.
A koncert végén elõkerült a magyar lobogó is, melyet a ráadás elõtti dal közben Mr. Basary lobogtatott meg a nyilvánvalóan meghatódott közönség feje fölött.
A Kormorán koncertek a magyar és a székely himnusz eléneklésével értek véget.

Kormorán: a nemzeti ébredés zászlóshajójaSzerkesztés

Van egy zenekar ma Magyarországon, amely minden koncertjét a miatyánk és a Himnusz eléneklésével zárja. Az Úr imája és nemzeti imádságunk után a székely himnusz dallama is gyakran felcsendül. A közönség a zenekarral együtt, egy szívvel-egy lélekkel énekel, méltó betetőzéseként egy olyan előadásnak, amely minden alkalommal a nemzeti kultúra, a nemzeti reneszánsz ünnepét jelenti.
Ez a zenekar - amelynek vezetője, Koltay Gergely maga írta a megzenésített miatyánk dallamát - nem egy egyházi együttes, hanem a magyar folk-rock zenekarok zászlóshajója. A huszonkilenc éves Kormorán, amelynek zenei és szövegvilágában fokozatosan teljesedett ki az az értékrend és hitvallás, amelyet Isten, a haza és embertársaink szeretete jellemez, kiindulópontjaként a magyar népzenét és népköltészetet, a Bartók és Kodály szellemében feltárt tiszta forrást választotta. A népzenét a lehető legtermészetesebb módon olvasztja össze korunk egyik meghatározó zenei stílusával, a rockzenével, amely az utóbbi évtizedek első számú nemzetközi zenei "összekötő nyelve". A Kormorán összhangba hozza az ősi hagyományt és a modern tömegkultúrát, a népi-nemzeti arcélt a világ minden táján érthető megszólalással. A megalakuláskor szinte megelőzték a korukat, mintegy előfutáraként az utóbbi években oly divatossá váló "világzene" műfajának.
A zenekar a hosszú évek során számos tagcserén ment keresztül, az alapítókat ma már csak a zeneszerző-szövegíró Koltay Gergely képviseli, aki egyben a fúvós hangszerek mestere is. A hangzásnak éppen ő adja meg az egyedi karaktert: a tárogató hangja - a szintén elmaradhatatlan hegedűszó mellett - már az első hallásra "beazonosítja" muzsikájukat. A mai felállás ugyanakkor máris hosszú életűnek mondható, hiszen a kilenctagú zenekar tagjai az ezredforduló óta együtt játszanak, töretlen hittel és lelkesedéssel. Nagyon egymásra találtak, népszerűségük évről évre nő. Ki ne ismerné például a Honfoglalás című film gyönyörű betétdalát, a "Kell még egy szó"-t?
A Kormorán három évtized alatt megteremtette és kiteljesítette saját eszmei világát, amelyet a hazaszeretet, a nemzeti hagyományok tisztelete, minden magyar együvé tartozásának megélése, a hit, remény és szeretet megvallása jellemez. Mindezt mélyen emberien, a magunk esendőségét, szenvedélyeit és szenvedéseit, küzdelmeit, tévedéseit és hétköznapi örömeit is magába foglalva. Zenéjük híven tükrözi a fenti érzés- és gondolatvilágot. Dalaik hol megrendítően szép líraisággal, hol vérpezsdítő dinamizmussal, hol katartikus drámaisággal szólalnak meg, minden esetben végsőkig fokozva az érzelmi átélhetőséget. Muzsikájukban szerves egységként olvadnak össze a népzenei és a rockos elemek, amit az egyenként is kiváló zenészek színes és ötletgazdag hangszereléssel jelenítenek meg, a legmagasabb szinten ötvözve játékukban a profizmust és a felszabadult örömöt. A szívek mélyére hatoló dallamokat és szövegeket három lenyűgöző hangú szólóénekes tolmácsolja, a rock műfajában külön-külön és kórusban is a vokális lehetőségek csúcsait ostromolva. Az ezredfordulón újjászületett Kormorán fáklyaként világít az elcsüggedt lelkeknek. Koncertjeik és kiadványaik a korábbiaknál is hitvallóbbak lettek, gyógyírt nyújtva régi és új sebeinkre. A ránk zúduló globális tömegkultúra áradatára fittyet hányva, a fogyasztásközpontú, közösségellenes és értéktagadó korszellemmel dacolva a szívekben teremti meg a magyar nemzeti egység, az összetartozás, a szeretet erejének tudatát és érzését. A Kormorán a művészet eszközeivel és erejével hozta létre azt a közös hitvallást, amely alapja és kovásza lehet egy új lendületet kapó nemzeti ébredésnek. Dalaikkal egy másik korba repülhetünk, egy régen elmúlt és talán egyszer még eljövendő Aranykorba... Egy olyan korba, ahol nemzet és hit, kereszténység és magyarság, az isteni és az emberi igazságok, a szeretet örök parancsa egymással harmóniában hatják át mindennapjainkat. Hegedűs-Gábor

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki