FANDOM

A Magyar Szabadság napja

1991 június 19-én az utolsó szovjet katona is elhagyta Magyarország területét. Ennek emlékére az Országgyűlés június 19-ét nemzeti emléknappá nyilvánította. A Parlament 2001. május 8-án fogadta el az ország szabadsága visszaszerzésének jelentőségéről és a Magyar Szabadság Napjáról szóló előterjesztést, amely június 19-ét nemzeti emléknappá, június utolsó szombatját pedig a Magyar Szabadság Napjává nyilvánította. Ebben elévülhetetlen érdemei voltak Dr. Gémesi Györgynek, Gödöllő város akkori polgármesterének. Ezen a napon országszerte rendezvényeket tartanak, a fővárosban Budapesti Búcsú néven.
Gödöllőn, az Alsóparkban álló Világfa előtt 1991-óta tisztelgünk e neves esemény előtt. A Magyar Szabadság Napja Alapítvány a Millenium évében megalapította a Magyar Szabadság Napja Díjat. A díjat olyan személyek kaphatják meg, akik az elmúlt évtizedekben nagyban hozzájárultak Magyarország függetlenségéhez, önállóságához, a magyarság megmaradását szolgáló alkotások létrehozásához.

Eddigi díjazottak:

2000 – Nemeskürty István
2001 – Antall Józsefné
2002 – Makovecz Imre, Kormorán együttes
2003 – Csoóri Sándor
2004 – Csedő Csaba István
2005 – Duray Miklós
2006 – Pozsgay Imre
2007 – Sebestyén Márta
2008 – Grosics Gyula

Koltay Gergely és a Kormorán a kezdetektől nagy szerepet vállalt a gödöllői Szabadság Napi rendezvényekben.
Az előadásokat a Magyar Televízió élőben közvetítette, többségük hanghordozón és VHS-en vagy DVD-n is megjelent. 2008. évit kivéve az összes darab zenéjét a Kormorán szerezte, rendezőjük Koltay Gábor:

2000 június 24. - Magyar Passió
2001 június 28. – A reménység temploma
2002 június 29. – A szeretet hídja
2003 június 28. – Jöjjön el a Te országod
2004 június 26. – Válaszúton
2005 június 25. – Magyarnak számkivetve
2006 június 24. – A magyarok vére
2007 június 30. – Ünnepi műsor
2008 június 28. – Egy ország halt vele